Dat is slim! Schaats je dun.

Nederland is een schaatsland pur sang. Zelf bij een flinterdun laagje ijs dat zich heeft gevormd na de eerste vorstnacht staren we gedwee naar onze schaatsen die voor de gelegenheid prematuur uit het vet zijn gehaald. “Nog twee centimeter en we kunnen erop”, hoor ik mezelf zeggen. Helaas blijft het in het huidige Nederlandse klimaat vaak bij flinterdunne laagjes, het is al weer een tijd geleden dat we een flinke schaatsperiode hadden. En dat is om meerdere redenen jammer, schaatsen werkt niet alleen ontspannend, feit is dat regelmatige schaatsperiodes een behoorlijke bijdrage zouden leveren aan onze algemene gezondheid als Nederlanders.

Schaatsen traint niet alleen in de benen!

Je gebruik om je armen en rug tijdens het schaatsen. Eigenlijk worden alle spiergroepen aangesproken en dit zorgt ervoor dat je veel calorieën verbrandt, wel 400 stuks per uur! Voel je die spierpijn na een flinke schaatstocht? Dat is het teken dat je lichaam hard heeft gewerkt! Als je in juiste houding schaatst verbrand je vet zonder blessures op te lopen. Na een paar uur op het ijs heb je die kop erwtensoep wel verdiend!

Let op je houding

Leun vooral niet te ver naar voren, dit veroorzaakt namelijk op de lange termijn rugpijn. Probeer je hoofd stil te houden tijdens het schaatsen. Ga vooral niet hard. Schaatsen is niet volledig vrij van risico’s. Een flinke klapper op het ijs kan grote gevolgen hebben.

Niet alleen op natuurijs

Eerlijk is eerlijk, schaatsen op natuurijs is het summum, maar als je op natuurijs gaat wachten wordt er over het algemeen weinig geschaatst. Gelukkig heeft Nederland vele overdekte- en onoverdekte schaatsbanen waar altijd een ijsvloer voorhanden is. Neem eens een kijkje in Heerenveen bijvoorbeeld. Je maakt daar je rondjes in een echte schaatstempel. Alleen de hoempa-band moet je er zelf bij denken. Als dat niet inspireert!

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.